Sunday 15 January 2012

Novel Melayu banyak fantasi dari realiti...

Dulu aku kaki membaca novel-novel melayu.Time aku masuk diploma dalam tahun 2003 dekat Arau dulu,duit PTPTN aku dapat aku guna beli novel-novel cinta Alaf 21.Maklumlah,dulu kat Arau makanan semua murah je.So,duit yang ada tak tau nak habiskan kat mana.Belilah novel.Bercinta pun tidak lagi time tu:)Kerja aku bila hujung minggu takdek lain melainkan baca novel aja.Malam2 habis kelas pun aku jarang keluar.Banyak masa aku habiskan dngan membaca novel2 cinta ni.Kadang2 punyalah kusyuk baca novel sampai skip makan lunch..bila baca novel ni,aku ada satu perasaan macam masuk ke 'dunia' tu.Konon2 macam akulah pulak yang jadi watak heroin tu.hahahahaa....itu pasallah sampai terskip luch,dinner...lagi satu,maybe time tu masih kebudak budakan lagi,hidup penuh dengan dunia fantasi je.Time tulah nak fikir,kalau ada boyfriend nak yang handsome,gentleman..alah..macam yang selalu didescribe dalam novel Melayu.Sangat poyo aja aku rasa sekarang.

Kebanyakan novel2 Melayu yang aku baca time dulu banyak pasal kahwin kontrak,tangkap basah,kahwin paksalah..dan almost semua novel2 tu semua akan describe yang heronya tidak lain tidak bukan sangatlah charming,anak orang kaya,playboy tapi tak pernah terlanjur(ni satu kenyataan yang susah aku rasa nak jumpa di dunia realiti jenis lelaki macamn)..ohhh..lagi satu akan pakai kereta yang mewah2..aku tak tau kenapa dulu aku suka dengan watak2 camni,tapi bila umur aku semakin meningkat..aku mula sedar yang watak2 ni semua terlampau fantasi...sangat tidak realiti dengan kehidupan sebenar...Sekarang aku rasa sangat 'geli dengan cerita macamni'...Kenapa susah sangat nak jumpa watak lelaki yang miskin,wajah pun tak seberapa handsome jadi hero dalam novel2 Melayu...??kenyataannya aku rasa kaum wanita termasuklah aku memang suka membaca sesuatu yang fantasi dan indah2 belaka..jadi bila baca akan tersenyum sorang2...

Herm...kalau watak si heroin pula,kebanyakkan dari kampunglah...miskin,solehah,cantik walaupun tidak bermake up,dari family susah2..pastu akan dipaksa kahwin oleh bapaknya konon2 nak balas jasa dengan family hero yang sangat kaya raya..lepas tu bila kahwin,yang hero mesti tak suka dekat yang pompuan ni,asyik gaduh,takdek istilah 'malam pertama'..sebab...?kononnya tak cintalah..dah ada girlfriend urban yang lagi hot dan seksi.Lama2 dua-dua ni jatuh cinta...salah satunya novel Kau yang Satu...Kenyataannya...aku rasa susah kot nak jumpa cerita cinta yang macamni dalam life kita.

Kenyataanya kehidupan realiti kita tak seindah novel2 melayu yang bisa membuat golongan wanita hidup dalam dunia khayalan ni.Berpijak di dunia yang nyata.Kalau aku pun aku tak rela kahwin kontrak,tangkap basah.Lagi satu kalau bapak aku paksa kahwin dengan orang yang aku tak kenal dan tak cinta,dah sah2 aku takkan setuju.Tak mungkin aku selemah watak dalam novel2 ni semua.Lagipun,golongan wanita sekarang kebanyakkannya yang sudah educated boleh berfikir dengan waras menggunakan akal mana yang baik dan buruk dalam memilih pasangan hidup...sebab tulah aku bila da tua bangka ni rasa lagi suka baca novel Harry Potter.Ini baru betul2 fantasi..terbang pakai penyapu la..ada kuasa sihir lenyapkan diri,boleh menyamar jadi orang lain..aku rasa aku lagi gemar novel2 JK Rowling ni dari penulis2 yang tidak harus aku tulis kat sini...Apelah yang aku membebel petang2 ni...hehe

No comments:

Post a Comment