Tuesday 17 April 2012

CanonPowershot G12..

Akhirnya aku angkat jugak Canon G12 setelah lama berfikir dan disebabkan kecintaan aku yang begitu tinggi terhadap design G12 yang nampak sporty itu..chewahhhh...oh time kasih jugaklah kepada company aku yang bagi bonus walaupun takdekla banyak sangat,tapi banyak sikit dari last year...disebabkan duit bonus itu,makanya aku dapat membeli G12..harap duit gaji aku setiap bulan..jangan harap aku nak simpan beli camera..mesti tak sempat2 punye..hehehehe

Hermm..setelah menggunakan hampir 2 minggu Canon G12,aku rasa berpuas hati dengan prestasi yang diberikan..Tapi aku terpakse study balik nak capture gambar pakai manual punye mode.Almaklumlah..dah lame bebenor asyik pakai yang Auto je selama ni.Dulu time kat UiTM amik Masscomm belajar la photography part 3 degree.Dulu sewa je la kamera fakulti time subjek tu..manelah aku ade duit nak beli kamera DSLR...budak2 kelas aku yang lain semua kaya2...sume beli DSLR...aku tengok jela..yang penting aku scorer subjek photography..highest dalam kelas..final pun dapat A+...hehehehe kau mampuuuuu????hah!ayat aku sikit punye riak ni...sewa ke beli DSLR tak penting..pokok pangkalnya kena usaha nak dapat A+...wahhhhh gituuuu..hehehehehe

Pas 2 -3 hari beli G12 ari tu,aku memang tak puas hati walaupun die memang bagi CD sekali suruh install..dalam tu adelah manual cara2 nak amik gambar...rasa macam tak puasla pulok baco ikut laptop ni..So,pas tengok movie ari tu aku laju2 pergi kat Borders cari buku pasal G12..buku ni pun aku dah google..nasibla ade.Rase nak frust dah kalau takde.Harge seketul RM79!!mak aihhh..mahal bebenor tapi nak menuntut ilmu tak perlulah nak berkira sangat.Sedangkan make up ratus2 pun aku bazir je beli.Sekali sekala beli bahan2 ilmiah tak salah kan??Lagipun gambar2 die pun menarik...ade banyaklah dalam tu.Puas hati sangattt...

Wahhh..lepas beli study sikit2..barulah aku berjaya sikit2 tangkap gambar Macro..aku sukelah gambar2 Macro ni.Pastu aku suka tangkap gambar kasi subjek terang background blurr.Suke bila jadi walaupun takdela power sangat..bolehla sikit2..hehehehe Senang je nak dapat gambar Macro yang cantik..set up kan aje bahagian mode priority tu kepada Aperture...Pilih aperture paling besar untuk dapatkan hasil blur background yang sangat blur.Untuk G12 aku..aperture paling besar f 2.8...so biasa aku akan amik yang tu.Bila nak snap gambar tekan halfway..then baru tekan habis..Jadikla die...hehehe...Ini beberapa keping gambar yang aku amik time cuti kat kampung hari tu..maklumlah..kat kampung banyak sikit pokok2 bunga aku nak snap...:)

Bunga Raya bunga wajib ade kt umah2 org kampung

Bunga Durian

ni aku x tau bunga ape..tp kecik je ade kat rumput
Mimie yg banyak cakap!!

Tiger name kucing ni..sebab macam tiger...

No comments:

Post a Comment