Sunday 4 March 2012

Al kisah budak mimi...

Alkisah si budak kecik ni memang betollah kelakar.Si Yasmin a.k.a Mimi merangkap anak sedare aku...tapi adik2 aku panggil dia Mimi hite (hitam) sebab die ala2 hitam manis...haha jahat betul adik2 aku..padahal okey je aku rasa hitam manis suweet ape.Begini kisah budak kecik ni,die dok kat kampung sekali ngan mak ayah aku.Mulot die ni pot pet pot pet tak berenti..udahla dengan loghat kelate kuat betul!! banyakla kaletah2 die bagi aku rase nak gelak aje time aku balik kampung last month.Antare yang akuingat ape yang budak kecik ni pernah cakap kat aku....

1. First bende die cakap kat aku bile sampai umah.."Mok Jaa..aku tok ingat doh mung ni sapo..tapi kalu aku tengok gamba,aku ingat mung ni sappo.." boleh pulak macam tu...memang aku gelak2 dengar die cakap camtu..

2. Ade satu kali tu die nak lalu belakang aku..agaknye sempit nak lalu..die boleh cakap.."Gere (geram) aku ko mung ni Mok Jaa..rambut panjang laa..aku raso nok stapler je rambut mung nih..panjang sangat.."

3. Budak ni cukup malas nak ulangkaji.Nak belajar bahasa Melayu je.Subjek lain tak suke.Penatlah sume orang dok pakse die.Sampaikan adik aku,Rais ni nak ajar bahase Inggeris kene pulas geli2 sikit kat die barulaa jalan...nak sebut good morning sikit punye susah.Aku tanye die nape tak suke english..susah katenye.Ade satu petang Rais ajar die pasal maksud auntie,uncle,grandmother sume tu..die boleh cakap.."Pok ehh..kalu gitu Mok Jaa tu auntie aku la..?adik aku ye kan jela..Budak kecik ni punye pesen pulak memanjang nak cari aku kat umah..pantang aku hilang..laju je panggil..So,pas die belajar auntie tu,die boleh tanye kakak aku.."Mok Udo..mung ado napak auntie aku?" kakak aku tanyela sape..die boleh cakap.."laa...MoK Jaa lah auntie aku..." kebetulan aku ade kat belakang die time tu..memangla aku gelak2 je dengar die cakap camtu..

4. Bila part aku nak makan pulak,laju je nak bersimpuh dok sebelah.Sibok je pandang aku makan.Dahla dari first day aku balik kampung,aku asyik makan petai..die boleh cakap.."kuatlah mung ni Mok Jaa make (makan) petai..sokmo make petai.." siap ade satu kali tu kopekkan petai kat aku.."Mok Jaa,mari aku tengok..ado ulat ko dok dale (dalam) petai ni" padahal sambil kuarkan isi petai tue,die dok ratah je petai tu..hahahahaha...papela..kelakar betol!

5. Minat lagu Aishiteru..pantang tengok mp3 aku takdek orang pakai..laju je soh bukak lagu Aishiteru..dah la nyanyi lirik hentam kromok aje..pastu bukak habis kuat volume..Haiyoyo..dasat sungguh..hahaha kalau game kat ipad pulak,suke main game game slice buah tu..tapi die panggil game kerat buoh..malam last day aku kat umah,pulun gile main sorang2 sebab die tau esokaku fah takde,slice pun tak hingat..bolot sorang2 budak kecik ni...sambil main,mulot pot pettak berenti..dahla esok tu ade exam..tak belajar langsung!

6. Bila hari last day aku kat umah..aku memang dah cakap kat die..nati bile die balik sekolah aku dah takde petang tu..So,pagi nak pegi sekolah tue..excited ngan sedih aje jengok aku.."Mok Jaa aku nok sale ( salam) dengan mung la.."okeylah dah salam..sekali datang lagi.."Mok Jaa,aku nok sale lagi lah ngan mung"..salamlah lagi...die dok melilau-lilau depan aku..bile dah last nak pegi sekolah..datang lagi budok kecik ni.."Mok Jaa,aku nok sale lagi ngan mung..nanti mung takdok doh petang ni".. Hambek engkau..sampai 3 kali die g salam ngan aku..kelakar betulla...

7. Disebabkan die tahu yang aku tak berape suke dengan kucing..sebab aku geli nak pegang kucing,maka kadang2 die ambek si Tiger (name salah 1 kucing yg paling besar kat umah aku)..die pegi campak kat aku..terkezut aku...pantang aku dok diam2.. Die pegi angkat Tiger,letak kat kaki aku..menjerit-jeritlah aku..pastu gelak2 kan aku sebab geli dengan kucing...:)

8. Ade satu kali aku tengah jawab call..time tue guruh ngan hujan.menjerit-jerit tak berrenti die ni"Mok Jaa..mung nok mati ko keno panah petir??" udahla kuat gile die dok jerit2 kat aku..memang kelakar sungguh la...

Begitulah al-kisah budak kecik mimi ni..Sonok jugak ade die kat umah..sebab mulut tak berenti bercakap..kalau takdek die sunyi jugak rasenye..




No comments:

Post a Comment